fbpx
Een trailer maken: Alles wat u moet weten!
Trailer maken

Een trailer maken is in veel verschillende situaties een erg goede keuze. Niet alleen van echte speelfilms, maar ook van allerlei andere soorten videoproducties kunnen trailers worden gemaakt. Het doel van een trailer verschilt natuurlijk per situatie. Wij van BEKA Media maken uw trailer op maat, naar wens en in de richting van het doel dat u heeft met de trailer.

Is het de bedoeling dat mensen alert zijn voor het uitkomen van een bepaalde film? Of wilt u simpelweg interesse opwekken? Dan gebruiken wij hier de juiste trucs en marketingtechnieken voor.

In dit artikel gaan we uitgebreid in op een trailer maken, het proces ervan en de voordelen! Wilt u liever meteen een afspraak maken voor de productie van uw eigen trailer? Vraag dan een gratis offerte aan of neem contact met ons op! Op deze manier kunnen wij u zo spoedig mogelijk verder helpen. Meer weten over de productie, voordelen en het proces? Lees dan vooral verder!

Inhoudsopgave

– Wat is een trailer?
– Een trailer maken voor de marketing
– Hoe wordt de productie gerealiseerd?
– Uw eigen trailer laten maken

Trailer maken

Wat is een trailer?

Het is duidelijk dat een trailer maken in veel situaties een erg goed idee kan zijn, maar voordat we hier verder op in gaan komen we even terug bij de essentie. Wat is een trailer eigenlijk?

Een trailer is op zijn simpelst gezegd een korte variant van een uitgebreide videoproductie. Dit kan op verschillende manieren worden opgevat en er kunnen ook verschillende redenen zijn waarom er voor een “verkorte” versie gekozen zou kunnen worden.

Een trailer kan bijvoorbeeld een verkorte versie van een bioscoopfilm zijn. In zo een situatie geeft deze “mini video”, in het kort wat pakkende momenten uit de film weer. Het is dus eigenlijk een soort samenvatting van de film, maar dan zonder al te veel te verklappen.

De trailer van een film kan in veel situaties gezien worden als het “visitekaartje” van de film

Op deze manier kan een trailer ook een samenvatting van bijvoorbeeld een documentaire zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een documentaire waarin het gaat om een persoon. De documentaire maker stelt de belangrijkste vraag van de documentaire en dit komt terug in de trailer. Dit echter wel op een manier dat het antwoord niet in beeld komt.

De trailer nodigt de kijker dus eigenlijk uit om de volledige documentaire te kijken. Het is enkel een zeer korte en flitsende video die nieuwsgierigheid op moet wekken. Het is niet vaak nodig om een trailer te maken van bijvoorbeeld een bedrijfsfilm die uitkomt. Trailers zijn met name handig bij films en series waar veel mensen van te voren naar uitkijken. 

Wanneer wij uw trailer maken doen wij dit dusdanig dat als u hiermee bijvoorbeeld potentiële kijkers wilt uitnodigen om uw film te kijken, deze kijkers ook daadwerkelijk worden uitgenodigd. De kijker moet zich aangesproken voelen en benieuwd raken naar de volledige film. 

In het kort: Een trailer is eigenlijk een samenvatting van een film, documentaire of serie. Een samenvatting die wel de interesse trekt, maar niet het eindresultaat vertelt. 

Voorbeeldvideo: De trailer van de wereldberoemde film Inception

Een trailer maken voor de marketing

Een trailer maken heeft in de filmwereld in de meeste gevallen één groot doel: Marketing. Uiteraard kan iedereen een ander motief hebben, maar de nummer één reden is om reclame te maken voor een film, serie of documentaire zelf. Dit kan op diverse manieren worden aangepakt en een trailer kan afhankelijk van hoe u hem produceert ook diverse voordelen opleveren.

Als we kijken naar de trailers van verschillende films, documentaires en series dan zien we gigantische verschillen. De ene variant komt bijvoorbeeld een week voordat de film te zien is uit, de ander tegelijk en de ander een week later. De ene trailer toont bijvoorbeeld actie en de ander laat de actie er net buiten.

De grote vraag hierbij is echter wat de voordelen en de marketingeffecten zijn van al deze verschillende methodes. Op basis hiervan kunt u voor uzelf beslissen wat voor soort trailer maken de beste optie is in uw eigen situatie. Heeft u hierbij hulp of advies nodig? Dan helpen wij van BEKA Media u uiteraard graag!

Trailer maken

Trailer maken ruim voordat het project uitkomt

De eerste manier van een trailer maken voor de marketing waar we op in gaan is een variant die ruim voor het echte project uitkomt. Denk hierbij bijvoorbeeld even aan een serie of film.

U bent nog een hele tijd bezig met de productie van uw project. Misschien zit u zelfs nog in de fase van de opnames. Toch wilt u enkele maanden van te voren, misschien zelfs een jaar van te voren al een korte trailer met betrekking tot het project uitbrengen. Waarom? Wat zijn de voordelen hiervan en in welke situatie is dit een goede keuze?

Een trailer maken ruim voordat het project uitkomt is een goede keuze als u alvast kijkers enthousiast wilt maken. Dit is een methode waar veel grote filmproducenten gebruik van maken. Met name als het gaat om bijvoorbeeld het tweede deel van een film. Als het eerste deel van deze film goed bekeken is en door veel mensen positief opgevangen is, dan kan het een erg goed idee zijn de ‘fans’ van de film op tijd te informeren over de komst van een tweede deel. Enthousiaste liefhebbers zullen er geruime tijd van te voren naar uitkijken en misschien zelfs ongeduldig worden. Dit zal uiteindelijk leiden tot een stuk meer kijkers, een stuk meer mensen in de bioscoop en uiteindelijk meer aankopen.

Maar hoe zit het als gaat om het eerste deel van een film? Of het eerste seizoen van een serie? Als het nog geen project is met naamsbekendheid?

In dat geval kan een trailer maken ruim voordat het project uitkomt ook in een aantal situaties een goede keuze zijn. Bijvoorbeeld als er bekende acteurs in uw project voorkomen. Het laten zien van een bekende hoofdrolspeler in een nieuwe film kan zorgen dat de film voordat hij uit is al honderdduizenden gegarandeerde kijkers heeft.

Verder kunt u ook ruim van te voren een trailer maken als u echt overtuigd bent van hoe goed het verhaal is en hoeveel interesse het zal trekken. In zo’n geval is het wel aan te raden om al goed naar voren te brengen dat het echt een unieke film wordt. Een film over een onderwerp waarover zelden eerder films zijn gemaakt kunnen een specifieke doelgroep extreem fascineren. 

Bij een documentaire geldt eigenlijk hetzelfde als bij een film of serie. Bent u bezig met een documentaire over een bekend persoon? Dan kan het een goed idee zijn om een cruciaal gedeelte van de documentaire, desnoods in een trailer van slechts 15 seconden, enkele maanden van te voren al te tonen. De doelgroep die geïnteresseerd is in deze persoon zal misschien niet meteen ongeduldig worden, maar wel maanden van te voren al uitkijken naar deze documentaire

Verder is het een absolute aanrader om indien de release datum van het project al bekend is ook deze meteen te delen. Dit kan in het beste geval zelfs leiden tot liefhebbers die de datum meteen in hun agenda noteren. 

Gaat het om een project dat niet ‘extreem’ bekend is? Of misschien zelfs bedoeld is voor intern gebruik of enkel op social media? Dan is een trailer maanden van te voren vaak niet noodzakelijk.

Bij een (nu al) bekende film met eventueel bekende acteurs willen liefhebbers graag maanden van te voren al mentaal de keuze maken dat ze deze film gaan bekijken. Bij een (nu nog) onbekend project zal dit niet snel gebeuren. Helemaal als ook het onderwerp niet specifiek interessant is voor deze persoon.

Het doel van een trailer maanden van te voren is dus niet om al te zorgen dat iedereen gaat kijken. Het doel is alleen om alvast te laten weten dat u hiermee bezig bent en dat het eraan zal komen. In de juiste situatie zal dit de juiste effecten met zich meebrengen. Wel is het natuurlijk belangrijk dat de trailer zelf aantrekkelijk is. 

Trailer Maken

Trailer maken net voordat uw project uitkomt

Een trailer maken net voordat het project uitkomt is eigenlijk bijna altijd een aanrader. De trailer is bij een film, documentaire of serie de grote reclamestunt. Dit is het visitekaartje van uw project en hetgeen dat zorgt dat mensen ernaar zullen kijken.

Als we er even over nadenken, hoeveel films, series of documentaires heeft u gekeken zonder eerst de trailer ervan te zien? In de eerste instantie denken we misschien: Best veel! Maar als we hier dieper over nadenken valt dat enorm tegen! Want hoe zijn wij erachter gekomen dat er een nieuwe serie, film of documentaire te bekijken is die onze interesse trekt? In extreem veel gevallen is dit door reclame. En dit brengt ons weer terug bij de essentie: Reclame voor een film, serie of documentaire is bijna altijd door middel van een trailer

Om bij het volgende punt te komen: Kijken we een trailer altijd met volle concentratie? Zeker niet! Kijken we een trailer überhaupt altijd af? Ook zeker niet! Maar weten we na een trailer altijd dat er een nieuwe film uitkomt? Dat zeker wel! En dit is het grootste doel van een trailer uitbrengen, net voordat de film uitkomt. We informeren de juiste doelgroep en zorgen dat zij bijvoorbeeld de week erop de film zeker weten willen kijken. 

Een trailer maken net voordat uw project uitkomt is niet alleen een goed idee als er bekende acteurs in uw project spelen. Dit heeft er namelijk mee te maken dat het project zelf al bijna uitkomt. Is de trailer pakkend genoeg om interesse te trekken? Dan zullen de geïnteresseerde mensen in veel gevallen niet vergeten dat uw film volgende week uitkomt.

Bij een trailer die maanden van te voren al getoond wordt is dit dus niet het geval. Als er geen grote reden is voor de mensen om maanden te wachten op uw project, dan zullen ze dat ook niet doen. 

Kortom, of het nu gaat om een film, documentaire of serie, een trailer net voordat het te zien is, is bijna een must. Al is de trailer niet het belangrijkste punt voor u, zorg dat het aanwezig is om in ieder geval een visueel visitekaartje af te geven!

Bij een (nu nog) onbekende film met onbekende acteurs zullen liefhebbers niet snel hun best doen dit te onthouden. Wanneer de trailer echter slechts een week van te voren uitkomt zullen ze wel bij interesse mentaal al de beslissing nemen uw film sowieso te bekijken. Simpelweg omdat ze hiervoor niet maanden lang hoeven te wachten op iets dat ze nog niet kennen. 

Het doel is bij een trailer, net voor het project dus niet om alvast te laten weten dat u met dit project bezig bent. Het doel is in dit geval daadwerkelijk om men te overtuigen uw project te gaan kijken. 

Trailer maken

Trailer bij uitkomst van het project

De derde optie wat betreft het moment waarop u een trailer kunt lanceren is wanneer het project daadwerkelijk uitkomt. Net als een week voordat uw project uitkomt, is ook dit een absolute aanrader. Niet alleen bij films, maar ook bij documentaires en series. Dit is het moment waarop u de mensen het laatste zetje in de rug geeft om uw project te gaan bekijken.

Het is belangrijk dat de trailer daadwerkelijk pakkend is en zorgt dat men wil kijken. Dit is immers het moment waarop geïnteresseerde mensen helemaal niet meer hoeven te wachten. Is de trailer al bekeken en is deze specifieke persoon geïnteresseerd? Dan kan deze persoon het project direct bekijken!

Wanneer uw film uitkomt is het aan te raden om niet één, maar meerdere trailers uit te brengen. Natuurlijk zetten we deze niet achter elkaar op het zelfde platform in één keer online. Met deze verschillende trailers kan bijvoorbeeld geadverteerd worden. Komt er in de ene variant bijvoorbeeld een scene voor die iemand zijn of haar interesse niet trekt? Dan kan een andere variant die hij of zij bijvoorbeeld de volgende dag tegenkomt deze person alsnog overtuigen! Verder is een trailer nadat een film is uitgekomen ook hetgeen dat online platformen gebruiken om uw project te promoten. 

Trailer Maken

Hoe wordt de productie gerealiseerd?

In bijna alle gevallen worden trailers gemaakt met de beelden die in het project zelf voor zullen komen. Sterker nog, dit zijn beelden die eigenlijk geschoten zijn voor in de film, documentaire of serie zelf. Meestal worden de meest pakkende beelden gebruikt voor de productie van een trailer. Deze worden marketingtechnisch in goede volgorde gezet en de juiste effecten worden toegevoegd.

Voor de kijker kan het er in eerste instantie onoverzichtelijk en onduidelijk uitzien, maar in sommige gevallen is dit juist de bedoeling. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de trailer nieuwsgierigheid moet opwekken. 

De trailer kan gemaakt worden nadat de film zelf volledig gemonteerd is en af is. Een film komt namelijk niet meteen uit zodra deze klaar is. Zo moet er bijvoorbeeld gewacht worden op de release datum omdat het marketingplan op deze datum gebaseerd is.

Verder kan het ook zo zijn dat voordat de film uitkomt nog diverse mensen deze een aantal keren zullen bekijken om eventuele fouten te verwijderen. Het is een mogelijkheid dat in de tussentijd de trailer wordt gemaakt van de beste beelden uit de film. De filmmakers weten in de meeste gevallen met welke beelden de interesse het best getrokken kan worden.

Het is ook een mogelijkheid om voordat de film gemaakt wordt de trailer alvast te produceren. Wij van BEKA Media raden dit echter niet aan. In een dergelijk geval wordt immers eerst de samenvatting gemaakt, voordat het verhaal wordt gemaakt. De samenvatting maken wij nadat we het verhaal volledig hebben geproduceerd!

Uw eigen trailer laten maken

Wilt u na het lezen van dit artikel uw eigen trailer laten maken? Neem dan meteen contact met ons op! Onze specialisten bespreken graag de mogelijkheden met u! Ook kunt u een vrijblijvend gesprek met ons inplannen om uw wensen door te nemen. 

Het is mogelijk uw trailer op basis van een film die u al heeft te laten monteren aan ons. Wij kunnen uiteraard ook uw trailer volledig produceren. Telefonisch of via de mail geven wij u graag een indicatie van onze levertijden en kosten als u ons al uw wensen doorstuurt!

Als eerst onze nieuwste projecten te zien krijgen? Volg ons dan op Instagram!

Loading...