Kijkcijfers verbeteren voor uw bedrijf, programma of wat dan ook hoeft zeker niet zo lastig te zijn als het lijkt! Door simpelweg
op de juiste manier mee te gaan met de tijd en de mogelijkheden te benutten kunt u binnen de kortste keren uw kijkcijfers
verbeteren. Wij geven u 5 gratis tips!
Kijkcijfers verbeteren | 5 waardevolle tips!
Kijkcijfers verbeteren

Kijkcijfers verbeteren? Dat hoeft niet meer zo lastig te zijn! Anno 2022 zijn er talloze manieren, methodes en trucjes die ervoor kunnen zorgen dat kijkcijfers eenvoudig worden verbeterd.

Het verbeteren van uw kijkcijfers kan in verschillende situaties handig en soms zelfs nodig zijn. Goede kijkcijfers zorgen niet alleen voor een groot bereik, maar ze brengen ook wat marketing betreft veel voordelen met zich mee. Hoe meer mensen u bereikt, hoe groter de kans immers dat u het juiste doel behaalt met uw content. 

In dit artikel geven wij 5 waardevolle tips om uw eigen kijkcijfers te verbeteren. Alle tips bevatten bewezen werkende strategieën en zorgen bij juiste uitvoering daadwerkelijk voor een verbetering in kijkcijfers. We geven u 5 tips die waar ook wij zelf regelmatig gebruik van hebben gemaakt. 

Sommige van de tips zijn ook in combinatie met anderen toe te passen. Kijk vooral voor uzelf welke tips het beste bij u en uw onderneming passen. De ene tip werkt bijvoorbeeld optimaal om in te zetten bij marketing en de verkoop van eventuele producten, terwijl de andere tip weer ideaal is als u bijvoorbeeld als influencer uw bereik wilt vergroten.

Kijkcijfers verbeteren

1. Een goede thumbnail

Een goede thumbnail is voor uw kijkcijfers hoe dan ook van cruciaal belang. Ervoor zorgen dat mensen uw content tegenkomen is 1 ding, maar het belangrijkste is natuurlijk dat uw content daadwerkelijk wordt aangeklikt door de kijker. Een goede thumbnail is hetgeen dat beslist of iemand verder scrolt of uw video aanklikt.

Uiteraard geldt dit niet in iedere situatie. Zo is er op televisie bijvoorbeeld geen sprake van een thumbnail. Een dergelijke factor heeft in dat geval dus ook geen invloed op de kijkcijfers. Op social media platformen als YouTube en Instagram is een goede thumbnail echter wel onmisbaar bij het verbeteren van uw kijkcijfers.

De thumbnail van uw video geeft in de vorm van een afbeelding een aantrekkelijk beeld van hetgeen dat in de video voor zal komen. Belangrijk is hierbij dat de thumbnail niet vanuit het eigen perspectief, maar vanuit het perspectief van de toekomstige kijker gemaakt wordt. 

Stel u zelf bijvoorbeeld de vragen: Wat is mijn doelgroep? En wat vindt mijn doelgroep interessant om te zien? Vervolgens kunt u hierop de soort thumbnail baseren die u maakt om goede kijkcijfers binnen te halen.

Kijkcijfers verbeteren

Hoe maak ik een goede thumbnail?

Een goede thumbnail maken kan op verschillende manieren. In de meeste gevallen worden er beelden uit de video zelf gebruikt om een goede thumbnail te creëeren. Een aanrader kan zijn om tijdens de opnames van de video zelf een aantal goede foto’s te maken. Deze kunnen ervoor zorgen dat de kwaliteit van uw thumbnail een stuk beter is dan wanneer de afbeelding een screenshot uit de video zelf is. 

Zorg er bij het kiezen van de afbeelding voor dat het een afbeelding is uit het meest aantrekkelijke stuk van uw video. Nodig de kijker daadwerkelijk uit om op de thumbnail te klikken en de volledige video te bekijken. Een te chaotische thumbnail kan hierbij ook juist de verkeerde richting op werken. 

Het in elkaar zetten van uw thumbnail kan op diverse platformen. In zowel de Google Play Store voor Android als in de App Store voor IOS bevinden zich talloze gratis apps die gebruikt kunnen worden bij het maken van een thumbnail. Een goed fotobewerkingsprogramma is ook een optie. 

Wil u het nog professioneler aanpakken? Dan kunt u gebruik maken van Adobe Photoshop. Ook onze designers helpen u graag bij het creëeren van de ideale thumbnail binnen het tijdsbestek waarin u deze nodig heeft. Uw thumbnail(s) aan ons laten maken? Neem dan vooral contact op!

Kijkcijfers verbeteren

2. Kijkcijfers verbeteren met influencers

Kijkcijfers verbeteren met behulp van influencers is wat ons betreft 1 van de best werkende methodes. Influencers hebben een groot bereik. Daarnaast heeft iedere influencer zijn of haar eigen specifieke doelgroep. Dit brengt voor ons het voordeel met zich mee dat we zelf kunnen kiezen welke influencer de juiste doelgroep heeft en op basis hiervan een samenwerking kunnen aan gaan. 

Voorbeeld:

Uw bedrijf houdt zich bezig met boekhouding. U maakt een bedrijfsfilm voor uw onderneming en bent op zoek naar ondernemers die hun administratie willen uitbesteden. Op Instagram komt u een influencer tegen die het alleen maar heeft over ondernemen. Hij of zij geeft tips voor bij het runnen van een bedrijf en de volgers zijn dan ook merendeels ondernemers. 

In zo’n geval is deze influencer dus de ideale persoon om mee samen te werken en hem of haar uw content te laten promoten. Waarom?

– Deze influencer heeft een groot bereik. Wanneer hij of zij uw content deelt bereikt uw content dus veel mensen waardoor uw kijkcijfers verbeterd worden
– Deze influencer zorgt ook nog eens dat u de juiste mensen bereikt. Dit zorgt ervoor dat de kans een stuk groter is dat zijn of haar volgers uw content zullen bekijken, puur omdat het hun interesse trekt.

Wanneer men ziet dat u iets met een ‘bekende persoon’ te maken heeft of een bekende persoon iets van u deelt zijn zij automatisch sneller geneigd hierop te klikken.  Heeft u de mogelijkheid content ook op te nemen samen met bepaalde influencers? Dan zal ook dit zeker positieve invloed hebben op uw kijkcijfers!

Maak het niet geforceerd

Een belangrijk punt als u uw kijkcijfers wilt verbeteren met behulp van influencers is om het op geen enkel vlak geforceerd te maken. Wat wordt hiermee bedoeld? De influencer moet voor de kijker niet enkel uw reclame middel lijken. Het heeft veel meer effect als de influencer met enige regelmaat in een gezelschap met u verschijnt en er op zulke momenten beelden worden gemaakt.

Uiteraard is het ook erg nuttig als hij of zij uw content promoot, maar voor een lange termijn strategie is het belangrijk dat het niet ’te’ commercieel oogt. De influencer dient als een soort ‘magneet’ te werken om mensen aan te trekken. U maakt hier goed gebruik van door hem of haar in een linkje met uw content aan uw doelgroep te tonen.

Kijkcijfers Verbeteren

3. Kijkcijfers verbeteren met advertenties

Het runnen van advertenties zorgt als het op de juiste manier wordt uitgevoerd voor goede publiciteit. Advertenties runnen kan op talloze verschillende platformen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google, YouTube, Instagram en TikTok. 

Wanneer uw doel puur is om uw kijkcijfers te verbeteren is het een aanrader om de focus met name te leggen op platformen die puur voor video’s bedoeld zijn. Zo is Google bijvoorbeeld een goed platform om advertenties te runnen, maar niet wanneer het u enkel om de kijkcijfers gaat. Een platform als TikTok, dat momenteel enorm populair is, zou een betere keuze zijn. 

Dit heeft er onder andere mee te maken dat bezoekers van TikTok direct uw content te zien krijgen. Zij hoeven geen verdere moeite te doen. U runt de advertenties en de juiste doelgroep wordt bereikt tegenover betaling. 

Advertenties kopen op televisie of in de bioscoop zijn ook opties. Dit zorgt voor een gigantische verbetering in uw kijkcijfers, maar is wel een stuk duurder om uit te voeren. 

Kijkcijfers verbeteren

4. Flitsende start

Zorgen dat er zoveel mogelijk mensen uw video tegenkomen en beginnen te kijken heeft uiteraard een grote invloed op uw kijkcijfers. Een andere factor die echter ook een gigantische invloed heeft op uw kijkcijfers is de hoeveelheid kijkers die blijven kijken. Iemand die uw video of programma volledig afkijkt is veel meer waard dan iemand die na 10% alweer weg klikt. 

De gemiddelde persoon beslist extreem snel of hij of zij ergens naar blijft kijken of verder scrolt of zapt. De truc is hierbij dan ook om een flitsende start te hebben. De eerste 10 seconden van uw video moeten zodanig aantrekkelijk en interessant zijn, dat vrijwel niemand u wilt wegklikken. 

Hierbij willen we een dusdanig effect creëeren dat de kijker nieuwsgierig wordt en hoe dan ook blijft kijken naar uw content.

Kijkcijfers verbeteren

5. Consistentie

De laatste, maar misschien wel de belangrijkste tip: Consistentie. Natuurlijk kan het best zo zijn dat u goede kijkcijfers wilt behalen op een eenmalige video. In de meeste gevallen wilt men zijn of haar kijkcijfers echter verbeteren bij content dat regelmatig terugkom. Hierbij is consistentie extreem belangrijk. 

Wanneer u consistent bent met uw content bouwt u vaste kijkers op. Kijkers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en iedere keer weer naar uw content willen kijken zijn erg belangrijk voor u. Het is dus zaak het deze mensen zo makkelijk mogelijk te maken. Zorg dat er sprake is van een structuur waar ook uw kijkers op kunnen bouwen. Zo zullen vaste kijkers ook vaste kijkers blijven en zullen uw kijkcijfers met de tijd alleen maar stijgen. 

Consistentie is bij vrijwel iedere vorm van content delen erg belangrijk. Als u uw kijkcijfers op de televisie wilt verbeteren dan is er vaak al sprake van consistentie. De kans is groot dat u iedere week op dezelfde dag en het zelfde tijdstip mag uitzenden. In dat geval hoeft u hier zelf niet veel aan te doen. 

In het geval dat u bijvoorbeeld opa YouTube of Instagram uitzend is consistentie echter wel uw eigen verantwoordelijkheid. Onderschat deze factor dus absoluut niet.

Heeft u hulp nodig bij de productie van uw content? Neem dan vooral contact met ons op of vraag een gratis offerte aan!

Loading...